Publieksonderzoek

door Sylvia van Aartsen
op 02 december 2024

Wie bereik je met jouw initiatief? En hoe kunnen we samen nog meer Rotterdammers meer laten genieten van cultuur? Met onderzoek verzamelen we kennis over de beleving en de wensen van het publiek.

We geloven in jouw project en samen zorgen we ervoor dat het een succes wordt. Maar – zoals je weet – is deze steun niet helemaal vrijblijvend. Om te zorgen dat we jouw project én cultuur dichtbij blijven versterken, vragen we je een paar dingen goed in de gaten te houden.

Als je een bijdrage van Cultuur Concreet krijgt, vragen we je om publieksonderzoek te doen. Dat is erg belangrijk: zo laat je zien wat jouw initiatief bereikt en zorgen we samen dat er ook in de toekomst geld blijft voor cultuur dichtbij. Jij moet het onderzoek zelf regelen, maar we helpen je graag op weg!

  • Regel het op tijd | Gebruik je scheurbriefjes? Maak dan een afspraak met je cultuurregisseur om ze op te halen. Liever digitaal? Vraag je regisseur om een QR-code of link voor je te maken.
  • Geef iedereen een kans om mee te doen | Verspreid het onderzoek onder je deelnemers en moedig ze aan om hun mening te geven. Roep het even om, vraag vrijwilligers om te helpen, of geef een kleinigheidje als bedankje. Je zult zien: mensen doen graag mee!

Je moet zelf zorgen dat genoeg mensen meedoen. Hoeveel zijn er genoeg? Dat hangt af van hoe groot je publiek is. In de de tabel lees je het minimale aantal, maar hoe meer hoe beter!

bezoekers onderzoek
0-10 10
10-25 10-20
25-50 20-35
50-100 35-50
100-250 50-70
250-500 70-85
500-1000 85-100
meer dan 1000 meer dan 100

 

  • Zorg voor complete antwoorden | Hoe beter de data, hoe waardevoller het is. Denk eraan om pennen neer te leggen en deelnemers te helpen om alles in te vullen, inclusief postcode en huisnummer. Natuurlijk worden alle gegevens verwerkt volgens de geldende AVG-regels.
  • Vraag hulp | Lever de gegevens binnen één maand na afloop van je initiatief aan in het format van Cultuur Concreet. Dat kost wat tijd, dus zorg dat je dit vooraf goed plant en eventueel hulp inschakelt om de scheurbriefjes te verwerken. Zo voorkom je gedoe achteraf!
  • Bewaar de scheurbriefjes totdat je evaluatie is goedgekeurd, want we kunnen er nog om vragen. Doe je geen (goed) publieksonderzoek, dan kan het zijn dat je jouw bijdrage moet terugbetalen. Dat willen we natuurlijk voorkomen!

Privacy

Het Culturele Doelgroepenmodel, dat wordt in Rotterdam wordt gebruikt om publieksonderzoek te duiden, heeft postcode plus huisnummer (en toevoeging) nodig om betrouwbare en representatieve data te kunnen genereren. Goed om te weten: Cultuur Concreet voert dit onderzoek volledig volgens de geldende privacy wetgeving uit. We vragen uitsluitend wat nodig is en zorgen ervoor dat de privacy van bezoekers gewaarborgd blijft. Een aantal concrete voorbeelden wat binnen de huidige regelgeving wel en niet mag:

✔ Wél toegestaan: Postcode + huisnummer vragen om te zien wie we bereiken en of we een breed publiek aantrekken.

❌ Niet toegestaan: Postcode + huisnummer vragen om bepaalde groepen uit te sluiten.

✔ Wél toegestaan: Vragen wat mensen missen in de buurt om het aanbod te verbeteren.

❌ Niet toegestaan: Deze vraag stellen om alleen voor specifieke groepen activiteiten te ontwikkelen en anderen buiten te sluiten.

✔ Wél toegestaan: Vragen in welke leeftijdscategorie iemand valt om te checken of er voor iedereen genoeg aanbod is.

❌ Niet toegestaan: Exacte geboortedata vragen zonder reden.

✔ Wél toegestaan: Vragen of iemand uit de buurt, de stad of van verder weg komt om te zien hoe ver het publiek reist.

❌ Niet toegestaan: Deze vraag stellen om mensen van buiten de stad te ontmoedigen.

✔ Wél toegestaan: Vragen of iemand de activiteit leuk vond om te leren wat beter kan.

❌ Niet toegestaan: De antwoorden gebruiken om mensen die iets niet leuk vonden uit te sluiten.

Als je concrete vragen hebt over hoe de gegevens worden gebruikt, stel je vraag dan onderaan dit artikel. Als het meer om bredere twijfels gaat, dan begrijpen we dat. Financiële steun met LCP komt echter wel met de verantwoordelijkheid om inzicht te geven in wie we bereiken.

Vond je dit artikel nuttig? Ja / Nee
Dank voor je reactie. Kunnen we dit artikel nog verbeteren?
Dank voor je reactie. Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?

Bedankt voor je feedback!

Vragen?

Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!