Publieksonderzoek

door Sylvia van Aartsen
op 02 december 2024

Wie bereik je met jouw initiatief? En hoe kunnen we samen nog meer Rotterdammers meer laten genieten van cultuur? Met onderzoek verzamelen we kennis over de beleving en de wensen van het publiek.

We geloven in jouw project en samen zorgen we ervoor dat het een succes wordt. Maar – zoals je weet – is deze steun niet helemaal vrijblijvend. Om te zorgen dat we jouw project én cultuur dichtbij blijven versterken, vragen we je een paar dingen goed in de gaten te houden.

Als je een bijdrage van Cultuur Concreet krijgt, vragen we je om publieksonderzoek te doen. Dat is erg belangrijk: zo laat je zien wat jouw initiatief bereikt en zorgen we samen dat er ook in de toekomst geld blijft voor cultuur dichtbij. Jij moet het onderzoek zelf regelen, maar we helpen je graag op weg!

  • Regel het op tijd | Gebruik je scheurbriefjes? Maak dan een afspraak met je cultuurregisseur om ze op te halen. Liever digitaal? Vraag je regisseur om een QR-code of link voor je te maken.
  • Geef iedereen een kans om mee te doen | Verspreid het onderzoek onder je deelnemers en moedig ze aan om hun mening te geven. Roep het even om, vraag vrijwilligers om te helpen, of geef een kleinigheidje als bedankje. Je zult zien: mensen doen graag mee!

Je moet zelf zorgen dat genoeg mensen meedoen. Hoeveel zijn er genoeg? Dat hangt af van hoe groot je publiek is. In de de tabel lees je het minimale aantal, maar hoe meer hoe beter!

bezoekers onderzoek
0-10 10
10-25 10-20
25-50 20-35
50-100 35-50
100-250 50-70
250-500 70-85
500-1000 85-100
meer dan 1000 meer dan 100

 

  • Zorg voor complete antwoorden | Hoe beter de data, hoe waardevoller het is. Denk eraan om pennen neer te leggen en deelnemers te helpen om alles in te vullen, inclusief postcode en huisnummer. Natuurlijk worden alle gegevens verwerkt volgens de geldende AVG-regels.
  • Vraag hulp | Lever de gegevens binnen één maand na afloop van je initiatief aan in het format van Cultuur Concreet. Dat kost wat tijd, dus zorg dat je dit vooraf goed plant en eventueel hulp inschakelt om de scheurbriefjes te verwerken. Zo voorkom je gedoe achteraf!
  • Bewaar de scheurbriefjes totdat je evaluatie is goedgekeurd, want we kunnen er nog om vragen. Doe je geen (goed) publieksonderzoek, dan kan het zijn dat je jouw bijdrage moet terugbetalen. Dat willen we natuurlijk voorkomen!
Vond je dit artikel nuttig? Ja / Nee
Dank voor je reactie. Kunnen we dit artikel nog verbeteren?
Dank voor je reactie. Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?

Bedankt voor je feedback!

Vragen?

Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!