Wie bereik je met jouw initiatief? En hoe kunnen we samen nog meer Rotterdammers meer laten genieten van cultuur? Met onderzoek verzamelen we kennis over de beleving en de wensen van het publiek.
We geloven in jouw project en samen zorgen we ervoor dat het een succes wordt. Maar – zoals je weet – is deze steun niet helemaal vrijblijvend. Om te zorgen dat we jouw project én cultuur dichtbij blijven versterken, vragen we je een paar dingen goed in de gaten te houden.
Als je een bijdrage van Cultuur Concreet krijgt, vragen we je om publieksonderzoek te doen. Dat is erg belangrijk: zo laat je zien wat jouw initiatief bereikt en zorgen we samen dat er ook in de toekomst geld blijft voor cultuur dichtbij. Jij moet het onderzoek zelf regelen, maar we helpen je graag op weg!
Je moet zelf zorgen dat genoeg mensen meedoen. Hoeveel zijn er genoeg? Dat hangt af van hoe groot je publiek is. In de de tabel lees je het minimale aantal, maar hoe meer hoe beter!
bezoekers | onderzoek |
0-10 | 10 |
10-25 | 10-20 |
25-50 | 20-35 |
50-100 | 35-50 |
100-250 | 50-70 |
250-500 | 70-85 |
500-1000 | 85-100 |
meer dan 1000 | meer dan 100 |
Eén scheurbriefje per bezoeker is genoeg. Heeft iemand bij een eerdere activiteit al een briefje ingevuld? Dan hoeft dat niet opnieuw – maar alleen als het om een activiteit gaat die onder dezelfde LCP bijdrage valt. Ontvang je voor meerdere activiteiten een meerdere bijdrages? Dan moet je voor elke activiteit apart publieksonderzoek doen.
Mensen vragen soms: “Maar als ik mijn postcode en huisnummer doorgeef, dan is dat toch helemaal niet anoniem?” Een begrijpelijke vraag – maar het is wél anoniem. Elk adres in Nederland is als een stip op de kaart. Aan die stip wordt door ons geen naam gekoppeld, maar wel een doelgroep – zoals een jong gezin, een studentenhuis of een oudere alleenwonende. Wanneer iemand zijn postcode en huisnummer invult, gebruiken we die informatie alleen om te bepalen: welke doelgroep hoort hierbij? Vervolgens zetten we een vinkje bij die groep. Dat is alles. We slaan géén namen op, geen contactgegevens, en we koppelen dit ook niet aan de antwoorden op het scheurbriefje. De verwerking is dus volledig anoniem, zorgvuldig en veilig.
Het Culturele Doelgroepenmodel, dat wordt in Rotterdam wordt gebruikt om publieksonderzoek te duiden, heeft postcode plus huisnummer (en toevoeging) nodig om betrouwbare en representatieve data te kunnen genereren. Goed om te weten: Cultuur Concreet voert dit onderzoek volledig volgens de geldende privacy wetgeving uit. We vragen uitsluitend wat nodig is en zorgen ervoor dat de privacy van bezoekers gewaarborgd blijft. Een aantal concrete voorbeelden wat binnen de huidige regelgeving wel en niet mag:
✔ Wél toegestaan: Postcode + huisnummer vragen om te zien wie we bereiken en of we een breed publiek aantrekken.
❌ Niet toegestaan: Postcode + huisnummer vragen om bepaalde groepen uit te sluiten.
✔ Wél toegestaan: Vragen wat mensen missen in de buurt om het aanbod te verbeteren.
❌ Niet toegestaan: Deze vraag stellen om alleen voor specifieke groepen activiteiten te ontwikkelen en anderen buiten te sluiten.
✔ Wél toegestaan: Vragen in welke leeftijdscategorie iemand valt om te checken of er voor iedereen genoeg aanbod is.
❌ Niet toegestaan: Exacte geboortedata vragen zonder reden.
✔ Wél toegestaan: Vragen of iemand uit de buurt, de stad of van verder weg komt om te zien hoe ver het publiek reist.
❌ Niet toegestaan: Deze vraag stellen om mensen van buiten de stad te ontmoedigen.
✔ Wél toegestaan: Vragen of iemand de activiteit leuk vond om te leren wat beter kan.
❌ Niet toegestaan: De antwoorden gebruiken om mensen die iets niet leuk vonden uit te sluiten.
Als je concrete vragen hebt over hoe de gegevens worden gebruikt, stel je vraag dan onderaan dit artikel. Als het meer om bredere twijfels gaat, dan begrijpen we dat. Financiële steun met LCP komt echter wel met de verantwoordelijkheid om inzicht te geven in wie we bereiken.
Iedere bezoeker scheurt – omcirkelen kan ook – een kort briefje in met:
Bedankt voor je feedback!
Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!