Kennis over de wijk

door Sylvia van Aartsen
op 30 januari 2025

Cultuur Concreet maakt de waarde van cultuur dichtbij zichtbaar, deelt kennis en helpt organisaties en initiatiefnemers zich verder te ontwikkelen.

Op dit moment ligt de focus bij Rotterdams cultuuronderzoek op publieksbereik; het tellen en categoriseren van bezoekers. Cultuur Concreet heeft een breder beeld van publiek. Het ‘publiek’ van Cultuur Concreet is niet alleen bezoeker, maar ook maker, initiatiefnemer, organisatie, instelling, beleidsmaker, beslisser, achterban en/of wisselt kennis uit. Een beter beeld ontstaat daarom als we niet alleen tellen, maar ook vertellen wie ons publiek is wat het betekent om in contact te zijn met Cultuur Concreet, of één van de circa duizend jaarlijks door ons ondersteunde activiteiten mee te maken.

Cultuur Concreet heeft ook een breder beeld van cultuur. De Raad voor Cultuur adviseert dat het nieuwe stelsel (2029) flexibiliteit moet kennen om nieuwe, opkomende kunstvormen te bedienen. Binnen de reguliere overheidsfinanciering bestaat een disbalans die zichzelf in stand houdt. Cultuur Concreet biedt deze flexibiliteit wel. We willen de diversiteit in deze (informele) makers en  locaties en de potentie hiervan inzichtelijk maken. Dat geldt ook voor culturele activiteiten met (veel) raakvlakken met andere domeinen.

Cultuur Concreet verzamelt kennis en data om te sturen op de ambities, niet als middel om te verantwoorden of te rapporteren: not to prove, to improve.

"Not to prove, to improve."

Dat gaat nadrukkelijk verder dan sec data verzamelen en analyseren. Het gaat niet om onderzoek, maar over inzicht. Om dit inzicht te verkrijgen zijn de volgende drie stappen essentieel:

  • Verzamelen van kennis; dit vraagt om (kwalitatief en kwantitatief) onderzoek
  • Toegankelijk maken van kennis; dit vraagt om kennisdeling en communicatie
  • Benutten van kennis | dit vraagt om kennisdeling en communicatie

Tot slot vraagt dit om kennis die beleidskeuzes ten aanzien van cultuur in de gebieden – bijvoorbeeld over de inzet van capaciteit en budget – beter onderbouwt, dus: om een aanpak die passend is bij dit werkveld. Generieke onderzoeken over cultuurparticipatie en impact zijn alleen van waarde wanneer zij getoetst, door vertaald  en ingekleurd zijn op gebieds- en/of wijkniveau. 

Ons structurele publieksonderzoek met scheurbriefjes is een bewezen effectief instrument. We verwerkten er – met dank aan alle initiatiefnemers – maar liefst 70.319

Cultuur Boost

Cultuur Concreet zet actief in op kennisdeling met en professionalisering van initiatiefnemers, door thematische bijeenkomsten: de Cultuur Boost. De Cultuur Boost Geld bijvoorbeeld vulde in 2024 Theater Zuidplein met meer dan 250 bezoekers en vertegenwoordigers van een meer dan twintig fondsen, subsidies en andere regelingen voor een dag vol ontmoeting en gesprek. Vanuit de gedachte dat als je elkaar ontmoet, je elkaar leert te begrijpen en elkaar beter kan vinden.  De Cultuur Boosts sluiten aan bij de kennis en kunde die nodig zijn om een volgende stap te maken. 

Promotie

Door strategische communicatie maken we cultuur dichtbij zichtbaar, toegankelijk en impactvol.

  • Online platform – Op onze website vind je tools, actuele data en een kennisbank vol informatie over organiseren, financieren en programmeren in de wijk.
  • Social media – Op Instagram, Facebook en LinkedIn delen we inspirerende verhalen, sectorupdates en praktische inzichten om een levendige culturele sector in Rotterdam te versterken.
  • Nieuwsbrieven – Met ruim vierduizend abonnees en hoge betrokkenheid (51% open rate) brengen we relevante updates over cultuur in de wijken en kennisdeling binnen het veld.

Doelen

Vanuit haar kennis en ervaring werkt Cultuur Concreet de komende tijd aan de volgende doelen:

  • Het leveren van een bijdrage aan de innovatie van het culturele beleid én de praktijk door het zichtbaar en meetbaar maken van (de potentie van) cultuur dichtbij.
  • Het vergroten van de waardering van cultuur in de wijken als een onmisbaar onderdeel van het Rotterdamse culturele ecosysteem met een daarbij passende financiering.
  • De deskundigheid over cultuur dichtbij bevorderen bij organisaties, instellingen, beleidsmakers en beslissers binnen en buiten het culturele domein.
  • De algemene deskundigheid bevorderen en het professionaliseren van culturele initiatiefnemers in de wijk.