De AVG; je hebt er vast over gehoord. Wat is het en wat moet je er mee? De AVG, afkorting van Algemene Verordening Gegevensbescherming, voorkomt dat organisaties onnodig naar persoonsgegevens vragen. Alle grote en kleine organisaties, ondernemingen en zzp’ers binnen de EU zijn verplicht om deze AVG regels op te volgen. Om zo goed mogelijk gehoor te geven aan deze privacywet, helpt Cultuur Concreet je op weg.
Als initiatiefnemer mag je persoonsgegevens verwerken als dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van je initiatief. Je moet er wel een goede reden voor hebben. Dit kan je aantonen door minimaal één van de AVG-benoemde ‘grondslagen’ te kiezen. De zes grondslagen worden uitvoerig beschreven op de site van de Autoriteit persoonsgegevens. Maar voor de meeste culturele ondernemers is de eerste grondslag het makkelijkst toepasbaar; toestemming vragen van de persoon om wie het gaat.
Als je één van de grondslagen gekozen hebt, is het verstandig om dat te vermelden in een privacyverklaring en privacybeleid, dat je bijvoorbeeld op je website zet. Voor meer informatie en veel gestelde vragen over de grondslagen, kijk je op de site van de Autoriteit persoonsgegevens.
Je moet kunnen aantonen welke maatregelen je hebt genomen om de persoonsgegevens te beschermen. De AVG heeft hier vijf verplichte maatregelen voor opgesteld.
Kijk hier voor meer informatie, extra maatregelen die je kan treffen en veel gestelde vragen over de verantwoordingsplicht.
Wanneer mensen willen controleren of jij hun gegevens netjes bewaard, moet je de volgende informatie kunnen geven;
Verder heeft iedereen altijd het recht om uit jouw administratie gehaald te worden. Om te leren hoe je een kopie van persoonsgegevens opstelt, klik op deze link. Hier vind je ook een voorbeeldoverzicht.
Als je het goed wilt doen, kost de AVG behoorlijk wat tijd. Toch is het belangrijk én verplicht om deze regels op te volgen. Wil je testen of jouw organisatie aan de belangrijkste verplichtingen voldoet, gebruik dan de AVG-Regelhulp.
Het Culturele Doelgroepenmodel, dat wordt in Rotterdam wordt gebruikt om publieksonderzoek te duiden, heeft postcode plus huisnummer (en toevoeging) nodig om betrouwbare en representatieve data te kunnen genereren. Goed om te weten: Cultuur Concreet voert dit onderzoek volledig volgens de geldende privacy wetgeving uit. We vragen uitsluitend wat nodig is en zorgen ervoor dat de privacy van bezoekers gewaarborgd blijft. Een aantal concrete voorbeelden wat binnen de huidige regelgeving wel en niet mag:
✔ Wél toegestaan: Postcode + huisnummer vragen om te zien wie we bereiken en of we een breed publiek aantrekken.
❌ Niet toegestaan: Postcode + huisnummer vragen om bepaalde groepen uit te sluiten.
✔ Wél toegestaan: Vragen wat mensen missen in de buurt om het aanbod te verbeteren.
❌ Niet toegestaan: Deze vraag stellen om alleen voor specifieke groepen activiteiten te ontwikkelen en anderen buiten te sluiten.
✔ Wél toegestaan: Vragen in welke leeftijdscategorie iemand valt om te checken of er voor iedereen genoeg aanbod is.
❌ Niet toegestaan: Exacte geboortedata vragen zonder reden.
✔ Wél toegestaan: Vragen of iemand uit de buurt, de stad of van verder weg komt om te zien hoe ver het publiek reist.
❌ Niet toegestaan: Deze vraag stellen om mensen van buiten de stad te ontmoedigen.
✔ Wél toegestaan: Vragen of iemand de activiteit leuk vond om te leren wat beter kan.
❌ Niet toegestaan: De antwoorden gebruiken om mensen die iets niet leuk vonden uit te sluiten.
Als je concrete vragen hebt over hoe de gegevens worden gebruikt, stel je vraag dan onderaan dit artikel. Als het meer om bredere twijfels gaat, dan begrijpen we dat. Financiële steun met LCP komt echter wel met de verantwoordelijkheid om inzicht te geven in wie we bereiken.
Bedankt voor je feedback!
Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!