Social media

door Sylvia van Aartsen
op 07 april 2025

Dé truc om ‘viral’ te gaan hebben we niet voor je, maar met deze tips heb je zeker de basis op orde.

Keuzes

Niet elk platform past bij jou, je organisatie of – nog belangrijker – je doelgroep. Maak bewuste keuzes. Onderzoek waar jouw publiek actief is: Facebook, Instagram, TikTok of andere platforms. Als je geen video's maakt, heeft het weinig zin om een YouTube-kanaal te starten. Bedenk welk platform het meest geschikt is om jouw content onder de aandacht te brengen.​

Aandacht 

Zorg dat je vertrouwd bent met de kanalen die je kiest. Neem de tijd om te posten, scrollen en liken. Bij social media is het sociale aspect essentieel; het gaat niet alleen om content delen, maar ook om interactie. Mensen merken snel of je oprecht iets deelt of 'gewoon omdat het moet'. Wees niet bang om je persoonlijkheid te laten zien. Plaats en reageer regelmatig, niet alleen rondom je project of evenement, maar ook ervoor en erna.

Profiel & Biografie

Je profiel is het eerste wat mensen zien als ze op een link of bericht klikken. Zorg dat het professioneel oogt en dat je (contact)gegevens en boodschap kloppen. Kies een representatieve profielfoto en eventueel een headerfoto. Zorg ervoor dat deze foto's goed zijn uitgesneden en op alle schermen goed leesbaar zijn. Gebruik weinig of geen tekst in de foto; een goed sfeerbeeld vertelt het verhaal beter dan een affiche. Mensen kijken er namelijk maar een fractie van een seconde naar.

Schrijven voor social

Combineer je tekst altijd met goed beeld of video. Beeld trekt de aandacht en laat mensen stoppen met scrollen; tekst start het gesprek. Gebruik duidelijke, directe zinnen en sluit af met een 'call to action' zoals:

  • Laat een reactie achter;
  • Tag een vriend;
  • Bekijk de video;
  • Volg mij.

Teksten op social media zijn kort. Maak ook gebruik van functies zoals Stories, Reels en live video om je boodschap dynamisch over te brengen.

Tips

Met deze drie tips til je jouw content naar een hoger plan.

  1. Rubrieken
    Door te werken met vaste rubrieken creëer je structuur voor jezelf en voor de doelgroep. Plaats bijvoorbeeld specifieke content op een vaste dag en/of tijd. Bijvoorbeeld ‘Music Monday’ of online lunchpauze concerten tussen 12 en 13 uur. Hiervoor komen mensen graag terug op jouw pagina.
  2. Kijkje achter de schermen
    Het publiek krijgt graag een kijkje achter de schermen. Neem hen met foto’s of video’s mee backstage. Dat kan achteraf, maar is ook leuk om live te doen. Zorg dan dat je dit vooraf goed aankondigt. Deze content hoeft er niet per se gelikt uit te zien. Juist de ‘menselijke’ kant van dit soort content wordt erg gewaardeerd.
  3. Delen 
    Maak content die anderen graag willen delen. Inhoud die inspireert, emoties oproept en aanzet tot actie. En ja, ook winacties vallen onder die content, maar probeer dat alsjeblieft origineler aan te pakken dan ‘Like en Win!’.

Adverteren

Soms wil je graag méér mensen bereiken dan je met een gewone post doet. Dan kan adverteren op social media een goed idee zijn. Dat hoeft helemaal niet duur of ingewikkeld te zijn.

Wanneer is adverteren handig?

  • Als je een belangrijke activiteit onder de aandacht wilt brengen, zoals een festival, voorstelling of opening.
  • Als je een nieuwe doelgroep wilt bereiken die je nog niet kent.
  • Als je merkt dat je gewone posts niet genoeg bereik hebben.

Op platforms als Facebook, Instagram en TikTok kun je al adverteren vanaf een paar euro. Je kiest:

  • je doelgroep (bijvoorbeeld mensen in jouw stad of wijk, van een bepaalde leeftijd of interesse),
  • je budget,
  • en hoe lang je advertentie zichtbaar blijft.

Je kunt adverteren met een bestaande post of een aparte advertentie maken. Zorg dat de boodschap kort en duidelijk is, met een goede afbeelding of video. Begin met een klein bedrag en kijk wat het oplevert. Met een beetje oefenen kun je zelf al snel effectieve advertenties maken.

Tools

Je hoeft het allemaal niet alleen te bedenken of ontwerpen. Er zijn handige (gratis) tools die je kunnen helpen. Denk aan Canva voor het maken van social media-afbeeldingen, of ChatGPT om te oefenen met teksten schrijven. Niet knippen en plakken! Ook zijn er apps waarmee je gemakkelijk plant of in een keer op meerdere platforms post. Maak gebruik van wat er beschikbaar is – dat scheelt tijd én geeft vaak een professioneler resultaat.

  • Canva – Maak makkelijk flyers, posters en social media-afbeeldingen Canva (NL)
  • ChatGPT – Hulp bij het schrijven van teksten, brainstormen of publieksgericht denken ChatGPT
  • Buffer – Plan je posts op Instagram, Facebook, LinkedIn Buffer
  • Later – Visueel plannen van content, handig voor Instagram Later 
  • CapCut – Gratis en makkelijke video-editor (desktop + mobiel) CapCut
  • Linktree – Verzamel al je links op één plek (bijv. voor Instagram) Linktree

 

Vond je dit artikel nuttig? Ja / Nee
Dank voor je reactie. Kunnen we dit artikel nog verbeteren?
Dank voor je reactie. Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?

Bedankt voor je feedback!

Vragen?

Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!