Starten met crowdfunding

door Helena Holl
op 27 augustus 2020

Er zijn verschillende mogelijkheden om een bijdrage voor je project te vragen. Crowdfunding is een manier die steeds vaker wordt ingezet. Hoe start je zo’n campagne?

Crowdfunding is een manier om je project online aan je wereldwijde publiek te laten zien en mensen zo enthousiast te maken dat ze willen helpen bij het realiseren van jouw initiatief. Het komt erop neer dat zij (een deel van) de kosten dekken, omdat zij geloven in jouw plan.  Cultuur Concreet zet op een rij hoe crowdfunding werkt, welke voor- en nadelen eraan plakken en hoe je het interessant maakt voor je publiek.

Crowdfunden doe je zo

Om een campagne te starten moet je eerst duidelijk hebben wat je plan is. Wat is de waarde van het project voor je publiek en waarom zouden zij jou moeten ondersteunen? Bedenk ook op welke manier je je crowdfunding bekend wilt maken, via welk medium en wie je doelgroep is. Maak een overzicht van het budget dat je nodig hebt en bedenk wat je als tegenprestatie kunt doen voor de mensen die jouw initiatief steunen. Bijvoorbeeld een ticket voor je show, een link naar je album, hun naam genoemd op een relevante plek, en ga zo maar door. Hoe origineler, hoe leuker en aantrekkelijker.

"Leuk voorbeeld van een crowdfunding campagne is bijvoorbeeld +POOL in New York. Zij bouwen door middel van donaties een zelf-filterend, drijvend zwembad in New York. In ruil voor een donatie ontvang je een tegel en zo bouw je mee aan het zwembad."

Er zijn verschillende websites waarop je een project voor je crowdfunding kunt indienen. Over het algemeen wordt gevraagd om duidelijke schriftelijke uitleg en een kort filmpje waarin je jezelf voorstelt en je plan uitlegt om je publiek enthousiast te maken om je te steunen. In veel gevallen wordt je project eerst door het platform beoordeeld of het realistisch is en of het past bij het beoogde publiek van die website.

Kijk voor inspiratie op crowdfunding websites die veel doen met kunst en cultuur:

Wanneer je project gelanceerd is op de crowdfunding website, begint het echte werk! Nu is het aan jou de taak om aandacht te genereren voor je initiatief. Deel het op je social media, vraag om aandacht in je plaatselijke krant, wees creatief zodat zoveel mogelijk mensen ervan afweten en zich deel voelen van jouw droom.

Klinkt dit GERS? 

Vergeet dan niet:

  • Voor een crowdfunding spreek je je eigen netwerk aan, je familie, vrienden en fanbase. Daar moet je je wel comfortabel bij voelen.
  • Door die persoonlijke aanpak is het niet aan te raden om ieder jaar een crowdfunding te starten. Wees zuinig op je netwerk.
  • Wanneer een crowdfunding niet het beoogde bedrag heeft opgebracht binnen de gestelde termijn, komt het vaak voor dat je het geld dat is opgehaald niet ontvangt. Daarnaast zijn er meestal kosten verbonden aan het plaatsen van je initiatief op de crowdfunding pagina.
Sponsoring, crowdfunding, fondsen, subsidies en andere regelingen; zie jij door de bomen het bos niet meer? Onze cultuurregisseurs delen hun kennis en inspiratie in deze online Kennissessie.
Vond je dit artikel nuttig? Ja / Nee
Dank voor je reactie. Kunnen we dit artikel nog verbeteren?
Dank voor je reactie. Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?

Bedankt voor je feedback!

Vragen?

Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!