Aan de slag met sponsoring

door Helena Holl
op 26 augustus 2020

Heb je wel eens nagedacht over het vinden van een sponsor voor jouw project? Wat is het verschil tussen subsidie en sponsoring? Lees waar je bij sponsoring rekening mee moet houden.

Stel; je initiatief staat in de steigers, je hebt een mooie subsidie gekregen en je crowdfunding is geslaagd. Maar je komt geld tekort voor het drukken van flyers, het huren van een geluidsinstallatie of een bedankje voor je vrijwilligers. Zie dat gat maar eens te dichten. Wat doe je dan?

Verschil
Omdat het misschien wat verwarrend is, leggen we uit wat het verschil is tussen subsidie en sponsoring. Het ene is niet het andere, ze kunnen elkaar aanvullen.

Subsidie draait om het maatschappelijke element. Dit kan zijn doordat jouw initiatief mensen bij elkaar brengt of omdat het een hoger doel dient, zoals het tegengaan van eenzaamheid.

Sponsoring heeft een commercieel belang en is ter versterking van een merk. Sponsoring kan verschillende vormen aannemen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld tegen een financiële vergoeding hun merk via jou naar buiten willen brengen, denk hierbij aan hun logo op je flyer, auto, T-shirt, etc. Maar het kan ook zijn dat je een lunch vergoed krijgt bij je lokale supermarkt of een geluidsinstallatie leent van een muziekwinkel in ruil voor naamsbekendheid van de sponsor.

Match
Voordat je met een sponsor in zee gaat moet je goed bedenken of deze partij past bij wat jij wilt uitdragen. Andersom is het voor een sponsor net zo belangrijk dat jullie op één lijn zitten. Denk aan een gedeelde doelgroep, wat je wilt uitdragen en het type activiteit. Stel jezelf de vraag waarom een sponsor met jou de samenwerking aan zou moeten gaan.

Stel, je wilt een artistiek project opzetten rondom milieu en recycling. Dan is het strategisch gezien niet handig om gesponsord te worden door de lokale benzinepomp. Andersom vindt dat bedrijf het misschien juist interessant om jouw project te sponsoren, omdat zij hun imago daarmee kunnen oppoetsen.

Als je graag een sponsor wilt aantrekken, moet je het interessant maken voor die partij om je bij te staan, zij het in natura of financieel. Je moet zorgen dat de andere organisatie het de tijd en moeite waard vindt om verbonden te zijn aan jouw project.

Vraag dus een sponsor die past bij wie je bent, wat je doet en bij het initiatief dat je opzet, zodat de boodschap die jullie uitdragen overeenkomt. Let daarbij ook op dat wanneer je meerdere sponsors hebt, ze met elkaar matchen. Het ene biermerk zal niet naast een ander biermerk gepromoot willen worden en een milieubewuste sponsor niet naast een milieu onbewust merk.

Sponsoring, crowdfunding, fondsen, subsidies en andere regelingen; zie jij door de bomen het bos niet meer? Onze cultuurregisseurs delen hun kennis en inspiratie in deze online Kennissessie.
Vond je dit artikel nuttig? Ja / Nee
Dank voor je reactie. Kunnen we dit artikel nog verbeteren?
Dank voor je reactie. Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?

Bedankt voor je feedback!

Vragen?

Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!