Er zijn verschillende redenen waarom mensen vrijwilligerswerk doen. Als vrijetijdsbesteding, omdat ze het leuk vinden, maar ook om ervaring op te doen, hun talenten te ontwikkelen, contact met anderen te hebben of omdat het werk/thema hen na aan het hart ligt. Wanneer je vrijwilligers nodig hebt, is het belangrijk niet alleen stil te staan bij wie/wat je zoekt, maar ook bij wat je mensen te bieden hebt.
Maar laten we beginnen met de officiële definitie van vrijwilligerswerk:
Werk dat onbetaald en onverplicht wordt gedaan, voor anderen of de samenleving.
Dat er bijvoorbeeld geen sprake is van een betaalde arbeidsovereenkomst of dienstverband, betekent niet dat je geen afspraken maakt. Deze kunnen worden vastgelegd in een vrijwilligersovereenkomst. Zo’n overeenkomst is voor beide partijen handig, maar niet verplicht.
Let op: niet al het onbetaalde werk is vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk dient altijd een maatschappelijk belang, een organisatie mag dus geen winst maken. Daarbij geldt dat vrijwilligerswerk nooit in plaats van een betaalde baan mag komen.
Voor de belastingdienst ben je een vrijwilligers als:
Volgens Clary et al. (1998) zijn er zes motivaties voor mensen om vrijwilligerswerk te doen. Tak en Karr (2007) voegen daar nog een zevende motivatie aan toe
Vrijwilligersgerichtheid, met andere woorden het inspelen op wat de vrijwilligers belangrijk vinden, zorgt dar je de juiste mensen vindt en ze graag bij je blijven werken.
Vrijwilligers zijn onmisbaar bij het organiseren en uitvoeren van mooie culturele plannen in de wijk. Om initiatiefnemers hierbij te helpen is er nu het handboek 'Vrijwilligers: de basis'. Met welke regels moet je rekening houden en hoe haal je het beste uit jullie samenwerking? Deze leidraad biedt handvatten voor alle organisaties die werken met vrijwilligers.
Dit handboek is een initiatief van Gemeente Rotterdam - Advies op maat uitgevoerd door BMC, Cultuur Concreet en Zorgzaam010.
Bedankt voor je feedback!
Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!