De basis van marketing

door Sylvia van Aartsen
op 25 juni 2020

Cultuur Concreet brengt je in drie stappen de basis van marketing bij. In de cultuursector vond men ‘marketing’ lang een vies woord. Het gaat tenslotte om een hoger doel; de Kunst. Maar spelen voor lege zalen loont – letterlijk – niet en ook voor een kunstenaar is het fijn als iemand jouw ‘product’ koopt. Bovendien is marketing niets anders dan communicatie, het vertellen van een goed verhaal. En laten creatievelingen daar nu juist goed in zijn! 

1. Doelgroep

Wat het publiek – de doelgroep – wil weten is (veel) belangrijker dan wat jij wilt vertellen. Daarom is het goed om van de voren stil te staan bij voor wie je het allemaal doet. Het liefst zo concreet mogelijk.

  • Wie spreek je aan?
  • Waar worden zij blij van en waar knappen zij op af?
  • Voeg je waarde toe?

Dat laatste is het meest belangrijk. Mensen verwachten iets terug in ruil voor hun tijd. Dus hoe kan jouw project hen helpen? Waarom is het interessant om te komen? Maak hierbij gebruik van wat men in de marketing U.S.P. (unique selling points) noemt; jouw onderscheidend vermogen. Welke stap is ondenkbaar voor concurrenten? Heb je toegang tot iets waar anderen niet bij kunnen? Of hoe maak jij gewone dingen bijzonder? Het antwoord op die vragen brengt je direct bij jouw (kern)boodschap.

2. Boodschap

Je weet wat je wilt vertellen, maar hoe formuleer je dat nu het best? Er zijn ruwweg drie manieren om dat te doen. Aan de hand van:

  • Kenmerk
  • Voordeel
  • Emotie

Voorbeeld 1

  • Kenmerk: Op ons festival is muziek, theater en dans te zien.
  • Voordeel: Op ons festival kun je voor de prijs van één toegangsticket zowel muziek-, theater-, als dansvoorstellingen zien.
  • Emotie:Tijdens ons festival hoef je niet te kiezen, maar kun je optimaal genieten van muziek, theater én dans.

Voorbeeld 2

  • Kenmerk: Ons evenement vindt plaats in een natuurgebied.
  • Voordeel: Geniet tijdens ons evenement ook van de mooie omgeving.
  • Emotie: Laat de waan van de dag even achter tijdens ons inspirerende evenement in een natuurlijke omgeving.

Zie en voel je het verschil? Probeer maar eens voor jouw project in elke vorm jouw toegevoegde waarde te omschrijven en kies degene die (voor nu) het beste past. Bij jou als initiatiefnemer, maar ook bij je doelgroep.

Logline
Er is nog iets dat kan helpen om tot een verhaal te komen. Een ‘logline’; de kern gevangen in één pakkende zin. Een logline geeft antwoord op drie vragen:

  • Wat is het? (in slechts één zelfstandig naamwoord!)
  • Wat kun je ermee?
  • Wat levert op?

Voorbeeld

  • Waterfles
  • Waarin je kraanwater mee kunt nemen
  • Zodat je geen plastic petflesjes hoeft te kopen en je meehelpt de plasticsoep tegen te gaan

Logline: Een waterfles waarin je kraanwater mee kunt nemen, zodat je geen petflesjes hoeft te kopen en je meehelpt de plasticsoep tegen te gaan.

Weet jij welk merk er achter deze logline schuilt?

Als het je lukt om – kort en bondig – antwoord te geven op deze drie vragen en die aanvult met:

  • Voor wie is het?
  • Waar is het?
  • Wanneer is het?

Hoe kan ik me opgeven?

Dan ben je al heel ver met een verhaal voor een flyer, een persbericht of een post op social media.

Over Communicatie

Te veel informatie in één keer is overweldigend. Juist als je heel veel informatie op je advertentie flyer / facebook / website zet, zien mensen van alles over het hoofd. Daarom:

"KISS: Keep It Simple, Stupid!"

3. Middelen

De laatste stap is: Hoe en waar ga je jouw boodschap verspreiden? Een veel gebruikte marketingmix is het PESO-model. Wat staat voor:

Paid – betaalde aandacht, bijvoorbeeld posters, krantenadvertenties, tv-reclame, gesponsorde social media post.
+ optimale controle over boodschap en zichtbaarheid
- reclame, minder geloofwaardig

Earned – verdiende aandacht, bijvoorbeeld krantenartikel, nieuwsitem, online review.
+ geloofwaardig
- geen controle over de boodschap

Shared – gedeelde aandacht, interactie, bijvoorbeeld gedeelde social media berichten, likes, en reacties.
+ goedkoop en geloofwaardig
- intensief, het maken van goede content en het in contact blijven met je doelgroep kost tijd. Social media gaat niet alleen om zenden, maar ook om reageren.

Owned – eigen middelen, bijvoorbeeld website, blog, nieuwsbrief.
+ optimale controle over de boodschap
- bereikt je eigen kring

In een ideale wereld zet je op alle vier in, maar in veel gevallen is daar geen tijd en vooral geen budget voor. Ook hier geldt: stem af op je publiek.

Digital First

Online media zijn een belangrijke troef. Op deze manier is het mogelijk om geïnteresseerde bezoekers te bereiken met relatief weinig budget. Maar… nieuwe platforms schieten als paddenstoelen uit de grond en op grote sites als Facebook, Twitter en Instagram wordt het steeds moeilijker om op te vallen. In dit artikel lees je meer over (het schrijven voor) social media. Alvast acht tips:

  1. Maak (bewust) keuzes.
  2. Maak jezelf vertrouwd met de populairste sociale netwerken
  3. Concentreer je op netwerken die bij de doelgroep passen
  4. Concentreer je op netwerken die jou(w organisatie) passen
  5. Optimaliseer je profiel
  6. Optimaliseer je biografie
  7. Optimaliseer je (profiel)afbeelding(en); let op formaat!
  8. Maak content en die stem die af op je netwerk
Vond je dit artikel nuttig? Ja / Nee
Dank voor je reactie. Kunnen we dit artikel nog verbeteren?
Dank voor je reactie. Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?

Bedankt voor je feedback!

Vragen?

Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!