Online bereik je je doelgroep met relatief weinig budget. Maar… nieuwe platforms schieten als paddenstoelen uit de grond en op grote sites als Facebook, Twitter en Instagram wordt het steeds moeilijker om op te vallen. Dé truc om ‘viral’ te gaan hebben we niet voor je, maar met deze tips heb je zeker de basis op orde.
Niet elke platform past bij jou, jouw organisatie of – nog belangrijker – jouw doelgroep. Maak (bewust) keuzes. Vraag je af of jouw publiek op Facebook, Instagram of heel ergens anders zit. Als je geen bewegend beeld hebt, heeft het weinig zin om een YouTube kanaal te beginnen. Bedenk dus ook welk platform geschikt is om wat jij maakt – wat men met een mooi woord ‘content’ noemt – onder de aandacht te brengen.
Zorg dat je vertrouwd bent met de kanalen die je kiest. Neem de tijd om te posten, scrollen en liken. Bij social media – de naam zegt het al – is het sociale aspect essentieel. Het gaat niet alleen om content delen, maar ook om interactie. Strategie – wanneer plaats je wat – is zeker belangrijk, maar mensen hebben online heel snel door of je berichten plaatst met de oprechte intentie iets te delen of ‘gewoon omdat het moet’. Wees vooral niet bang om je persoonlijkheid te laten zien. Plaats en reageer regelmatig. Niet alleen rondom jouw project/evenement, maar ook in de weg ernaartoe en achteraf.
Je profiel is het eerste wat mensen zien als ze op een link of bericht hebben doorgeklikt. Die moet er dus ‘af’ en professioneel uitzien. Zorg dat (contact)gegevens en je boodschap kloppen. Kies een representatieve profiel- en eventueel headerfoto. Zorg ervoor dat deze foto’s goed zijn uitgesneden en op alle schermen goed leesbaar zijn. Daarom gebruik je geen – of héél weinig – tekst in een foto. Een goed sfeerbeeld vertelt het verhaal veel beter dan een affiche. Mensen kijken er namelijk maar een fractie van een seconde naar.
Om te zorgen dat je social media afbeeldingen het juiste formaat hebben, heeft Make A Website Hub alle belangrijke afmetingen voor profielfoto’s, banners, advertenties, video’s etc. van de 11 populairste platformen op een rij gezet.
Combineer je tekst altijd met goed (bewegend) beeld. Met beeld trek je aandacht en laat je mensen stoppen met scrollen. Met tekst breng je het ‘gesprek’ op gang. Gebruik hierbij duidelijke, directe zinnen en sluit af met een zogenaamde ‘call tot action’ zoals:
Teksten op social media zijn kort, korter, kortst.
Met deze drie tips til je jouw content naar een hoger plan.
Je social media actueel houden kan een hele klus zijn. Het is slim om een contentkalender te maken. Een simpele Excelsheet waarin je van tevoren bedenkt wanneer je wat op welk kanaal zet. Dat geeft houvast, maar blijf vooral ook authentiek en interactief.
Je ziet vaak dat mensen even een ‘social media momentje’ plannen. Dan plaatsen ze in korte tijd tig berichten en hoor je vervolgens weer een week niks. Plan dan je berichten liever in. Dat kan standaard op een Facebook bedrijfspagina, maar er zijn ook verschillende (gratis) programma’s voor; Hootsuite is een hele bekende. In Hootsuite, maar ook bij verschillende social media zelf, kun je statistieken inzien. Die zijn heel waardevol bij het bepalen welke content wel of niet werkt.
Heb je een beetje budget tot je beschikking? Experimenteer dan met advertenties op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of YouTube. Dat kan al voor een paar euro per dag.
Bedankt voor je feedback!
Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!