Bepaal je doelgroep

door Helena Holl
op 20 juli 2020

Bij het bedenken van een initiatief is een valkuil dat je in al je goede bedoelingen jouw plan voor iedereen geschikt wilt maken. Voor jong en oud, voor heel Rotterdam en voor ieder wat wils. Wat je over het hoofd ziet, is dat je door het niet specifiek maken van je doelgroep veel mensen zich juist niet aangesproken voelen. Dus, hoe bepaal je je doelgroep?

Stap 1: Durf specifiek te zijn

Leef je in, stel jezelf de kritische vraag: voor wie is jouw initiatief interessant? Zoveel mensen, zoveel meningen en zoveel behoeften. Je kunt niet iedereen willen pleasen, wie wil je bereiken en wat is je einddoel? Baken je doelgroep af.

Je kunt je doelgroep bepalen door een aantal specifieke vragen te stellen, zoals:

  • Voor welke leeftijd is het interessant?
  • Spreekt jouw initiatief mensen met een specifieke (culturele) achtergrond aan?
  • Sluit jouw initiatief aan bij een specifieke interesse, zoals theater of spoken word.
  • In welke levensfase bevindt jouw doelgroep zich. Denk aan gezinnen met kinderen, alleenstaanden, studenten en senioren al dan niet met kleinkinderen.
  • Waar woont jouw doelgroep? In heel Rotterdam, in een bepaalde wijk of straat.
  • Heeft jouw doelgroep de financiële ruimte om jouw initiatief te bezoeken?

Stap 2: Leer je doelgroep kennen

Als je kunst wilt maken met kinderen, moet je niet alleen de kinderen aanspreken, maar bijvoorbeeld ook hun ouders of leerkrachten. Het bereiken van je doelgroep heeft veel te maken met het winnen van vertrouwen en aandacht. Onderschat de kracht van de persoonlijke relatie niet. Heb je zelf geen persoonlijke relatie met je doelgroep? Maak dan gebruik van de sleutelfiguren in de wijk, zoals de wijknetwerker, welzijnspartijen en natuurlijk de cultuurregisseur.

Rotterdam Festivals doet uitgebreid onderzoek naar de verschillende Rotterdamse culturele doelgroepen. Bekijk ter inspiratie hun doelgroepenmodel.

Stap 3: Aansluiten bij de wijk en de bewoner

Wanneer je lokaal subsidie aanvraagt, via bijvoorbeeld LCP of een bewonersinitiatief, moet je programma ook bij de wijkbewoners passen. Je moet inspelen op relevante thema’s in de wijk zoals taal, verbinding of talentontwikkeling.

Het is belangrijk dat je project goed in de wijk landt en dat het de bewoners aanspreekt. Daarom is het heel belangrijk dat je tijdens het bedenken en opschrijven van je plan de wijk in trekt. Bouw een netwerk op, praat met bewoners over hun behoefte, zoek de sleutelfiguren op om samen te kunnen werken. De kans van slagen is veel groter met een stevig fundament. Bovendien is jouw plan dan een stuk aantrekkelijk voor de partijen van wie je budget hoopt te krijgen. 

We noemen dit ook wel 'bottom-up', in plaats van 'top-down'. Dit betekent dat je niet voor mensen bepaalt wat de programmering in een wijk zou moeten zijn, maar dat je hen actief betrekt bij je ideeën. Zo ontstaat een activiteit voor én door bewoners.

Wil je hier meer over weten? Laat je adviseren door de cultuurregisseur.

"Door nauwkeurig je doelgroep te bepalen vergroot je de kans dat de mensen die je wilt bereiken ook daadwerkelijk komen. Een essentiële stap voor een succesvol initiatief."

Stap 4: Laat de vorm van je initiatief aansluiten bij je doelgroep

Stel, je maakt een expositie en daarvoor schrijf je alle middelbare scholen in de buurt aan. De tentoonstelling bestaat uit foto’s. Alleen... de jeugd van tegenwoordig reageert sterk op bewegend beeld, geluid en live-performances. Oftwel, dingen die zij op hun social media kunnen delen.
Dan is het heel leuk dat je hen hebt uitgenodigd, maar zij zullen zich waarschijnlijk niet aangesproken voelen om te komen. Met andere woorden; de manier waarop je exposeert past niet bij hun beleveniswereld. Je had voor deze doelgroep beter kunnen kiezen voor een vorm die bij hen past. 

Stap 5: Communiceren met je doelgroep

Als je de doelgroep hebt bepaald, dan is het belangrijk om erbij stil te staan hoe je met hen communiceert. Bedenk ook hoe je publiek communiceert. Een talige-flyer is bijvoorbeeld niet voor iedereen toegankelijk.

Meer weten? Lees hier meer over hoe je communiceert met je doelgroep.

Vond je dit artikel nuttig? Ja / Nee
Dank voor je reactie. Kunnen we dit artikel nog verbeteren?
Dank voor je reactie. Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?

Bedankt voor je feedback!

Vragen?

Kom je er niet uit? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? We helpen je graag!